Portret Haruna Farockiego
  • 05 października 2024
  • sobota / godz. 14:30
  • Narodowe Centrum Kultury Filmowej
  • EC1, ul. Targowa 1/3

Bilety:

  • 20 zł – do kupienia w NCKF
Kup bilet

Harun Farocki. Oko/myśl/maszyna | dzień 1. w Narodowym Centrum Kultury Filmowej

W ramach współpracy Festiwalu z Narodowym Centrum Kultury Filmowej odbędzie się wydarzenie poświęcone pamięci wybitnego niemieckiego reżysera, teoretyka filmu i artysty multimedialnego – Haruna Farockiego. W 2024 roku mija dziesięć lat od jego śmierci, co stanowi doskonałą okazję do przypomnienia jego niezwykłej twórczości oraz wkładu w rozwój kina, sztuki współczesnej i formuły eseju audiowizualnego. 

Harmonogram

14:30 Otwarcie przeglądu i prelekcja

Uroczyste rozpoczęcie przeglądu filmów i twórczości Haruna Farockiego. Wprowadzenie poprowadzi Michael Baute, znawca twórczości Farockiego.

15:00 Projekcja filmów: Ogień nie do ugaszenia oraz Obrazy świata i zapis wojny 

Projekcja dwóch ważnych filmów Farockiego, które ukazują jego unikalne podejście do analizy strategii produkcji obrazów oraz ich operacjonalizowania w kontekście konfliktów zbrojnych.

17:00 Projekcja filmu Wideogramy rewolucji

Pokaz filmu dokumentującego rewolucję w Rumunii w 1989 roku, ukazującego rolę mediów w przedstawianiu wydarzeń historycznych. Prelekcję wygłosi Tomasz Poborca, filmoznawca i kurator kina NCKF oraz kurator projektu Kino Wielu Kultur w ramach Festiwalu Łódź Wielu Kultur

19:15 Panel dyskusyjny „Dla porównania” + pokaz esejów audiowizualnych

Debata na temat współczesnej kondycji eseju audiowizualnego na świecie i w Polsce. W panelu udział wezmą eksperci z dziedziny filmu i mediów, filmoznawcy, twórcy i wykładowcy Szkoły Filmowej w Łodzi. Dyskusji towarzyszyć będą projekcje wybranych utworów.

Bio

Harun Farocki (1944-2014) był pionierem wideoeseistyki, gatunku swobodnie łączącego elementy filmu dokumentalnego z analizą teoretyczną i artystyczną refleksją. Jego filmy, takie jak Obrazy świata i zapis wojny (1988) oraz Wideogramy rewolucji (1992), ukazują umiejętność łączenia obiektów archiwalnych ze współczesnymi nagraniami, tworząc za ich pomocą wielowarstwowe, erudycyjne narracje. Twórczość autora często koncentrowała się na analizie mechanizmów nadzoru i kontroli społeczeństwa, toteż łączył często w swoich utworach wątki kulisów przemysłu audiowizualnego oraz aparatów państwowej represji czy technologii wykorzystywanych przez wojsko. 

Jako teoretyk mediów i wykładowca akademicki, Farocki zyskał międzynarodowe uznanie. Jego teksty i eseje są cenione za krytyczne podejście do kultury wizualnej. W działalności dydaktycznej, m.in. na Harvard University, inspirował kolejne pokolenia twórców i badaczy mediów, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem. W 2013 roku odwiedził również Łódź, gdzie wraz z Antje Ehmann gościli w Muzeum Sztuki w Łodzi i uczestniczyli w specjalnych warsztatach.

Harun Farocki pozostawił po sobie bogaty dorobek filmowy, stanowiący fundamentalny punkt odniesienia dla współczesnej refleksji nad mediami. Jego prace są świadectwem intelektualnej przenikliwości i artystycznej wrażliwości, które pozwalały mu skutecznie obnażać ukryte mechanizmy władzy w społeczeństwie zanurzonym w strumieniu optycznych komunikatów.

fot. Hertha Hurnaus, Harun Farocki, 2007.

Wydarzenia towarzyszące

Harun Farocki. Oko/myśl/maszyna | dzień 2. w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi

  • Współorganizator: Narodowe Centrum Kultury Filmowej
  • Partnerzy: Goethe Institut, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej