kadr z filmu Wyjście z fabryki
  • 06 października 2024
  • niedziela / godz. 16:00
  • Centrum Dialogu im. Marka Edelmana
  • ul. Wojska Polskiego 83

Wstęp wolny

Harun Farocki. Oko/myśl/maszyna | dzień 2. w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana

W ramach współpracy Festiwalu z Narodowym Centrum Kultury Filmowej odbędzie się wydarzenie poświęcone pamięci wybitnego niemieckiego reżysera, teoretyka filmu i artysty multimedialnego, Haruna Farockiego. W 2024 roku mija dziesięć lat od jego śmierci, co stanowi doskonałą okazję do przypomnienia jego niezwykłej twórczości oraz wkładu w rozwój kina, sztuki współczesnej i formuły eseju audiowizualnego. 

Harmonogram

16:00 Przemysł i film. Kultura robotnicza Łodzi

Krótkie wprowadzenie do tematu kultury robotniczej Łodzi w kontekście produkcji filmowej i lokalnych zakładów wytwórczych kopii filmowych oraz sprzętu kinowego. Prelekcję wygłosi Tomasz Poborca, filmoznawca i kurator kina NCKF oraz kurator Kina Wielu Kultur w ramach Festiwalu.

16.30 Esej z filmów. Blok krótkich metraży:

  • Wyjście robotników z fabryki (1995, reż. Harun Farocki)
  • Wanda Gościmińska. Włókniarka (1975, reż. Wojciech Wiszniewski)
  • Pierwszy film (1980, reż. Józef Piwkowski)

Bio

Harun Farocki (1944-2014) był pionierem wideoeseistyki, gatunku swobodnie łączącego elementy filmu dokumentalnego z analizą teoretyczną i artystyczną refleksją. Jego filmy, takie jak Obrazy świata i zapis wojny (1988) oraz Wideogramy rewolucji (1992), ukazują umiejętność łączenia obiektów archiwalnych ze współczesnymi nagraniami, tworząc za ich pomocą wielowarstwowe, erudycyjne narracje. Twórczość autora często koncentrowała się na analizie mechanizmów nadzoru i kontroli społeczeństwa, toteż łączył często w swoich utworach wątki kulisów przemysłu audiowizualnego oraz aparatów państwowej represji czy technologii wykorzystywanych przez wojsko. 

Jako teoretyk mediów i wykładowca akademicki, Farocki zyskał międzynarodowe uznanie. Jego teksty i eseje są cenione za krytyczne podejście do kultury wizualnej. W działalności dydaktycznej, m.in. na Harvard University, inspirował kolejne pokolenia twórców i badaczy mediów, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem. W 2013 roku odwiedził również Łódź, gdzie wraz z Antje Ehmann gościli w Muzeum Sztuki w Łodzi i uczestniczyli w specjalnych warsztatach.

Harun Farocki pozostawił po sobie bogaty dorobek filmowy, stanowiący fundamentalny punkt odniesienia dla współczesnej refleksji nad mediami. Jego prace są świadectwem intelektualnej przenikliwości i artystycznej wrażliwości, które pozwalały mu skutecznie obnażać ukryte mechanizmy władzy w społeczeństwie zanurzonym w strumieniu optycznych komunikatów.

fot. kadr z filmu Wyjście robotników z fabryki (1995, reż. Harun Farocki)

Wydarzenia towarzyszące

Harun Farocki. Oko/myśl/maszyna | dzień 1. w Narodowym Centrum Kultury Filmowej

  • Współorganizator: Narodowe Centrum Kultury Filmowej
  • Partnerzy: Goethe Institut, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej